درباره قطعه «نگو نگفتی» با صدای «مهدی یراحی» و حواشی چند روز اخیر آن
تیتراژی که پخش نشد و رکورد دانلود آهنگهای ماه رمضان را شکست
تا پیش از انتشار «نگو نگفتی»، قطعه «برادر» با صدای «محمد علیزاده» که تیتراژ سریالی به همین نام است پس از ده شب پخش با حدود 610 هزار دانلود در جایگاه نخست محبوبترین قطعات «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» قرار داشت. اما قطعه جدید مهدی یراحی در مدت چهار روز با اختلافی فاحش این اثر را جا گذاشت و با بیش از 716 هزار دانلود جایگاه اول محبوبترین قطعات منتشر شده در ماه رمضان را تصاحب کرد. این اثر تیتراژ آغازین برنامه ماه عسل به نام «هرچی تو بخوای» با صدای «محسن یگانه» را هم که قرار است تا پایان ماه رمضان پخش شود را هم به جایگاه سوم فرستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که طی یک سال اخیر صدر جدول محبوبترین قطعات سایت «موسیقی ما» اغلب در اختیار آثاری قرار داشته اغلب یا تیتراژ بودند یا به نوعی با یک سریال تلویزیونی یا شبکه نمایش خانگی مرتبط بودند. از جمله قطعه «بغض» با صدای «احسان خواجهامیری» که تیتراژ پایانی سال گذشته ماه عسل بود و تا الان 874 هزار بار دانلود شده است. یا قطعه «کجایی» اثری از «محسن چاوشی» با یک میلیون و دویست هزار دانلود که هر هفته در سریال «شهرزاد» پخش میشد. قطعه «68-24» با صدای «پوریا حیدری» هم یکی دیگر از آثار پرطرفدار «تماشاخانه» است که همزمان با حضور این موزیسین در جمع داوران مسابقه «شبکوک» شبکه «نسیم» منتشر شد.
این اتفاق برای تیتراژ پخشنشده مهدی یراحی برخلاف باور غالب این روزهای فضای موسیقی بود که اگر قطعهای تصویر نداشته باشد شنیده نمیشود. این بار هم رسانه موسیقی توانست رسانهای به بزرگی تلویزیون را کنار بزند و یک اثر فقط با در دست داشتن فضای مجازی چند صد هزار مرتبه دانلود شود و به گوش طیف گستردهای از مخاطبان برسد. همچنین تصمیم آن رسانه برای عدم پخش این اثر با انتقاد شدید مخاطبان موسیقی مواجه شد. حجم بالای این انتقادات باعث شد تا احسان علیخانی هم واکنش نشان دهد و در ابتدای برنامه پنجشنبه شب خود گفت:« کار مجوز لازم برای پخش را از سازمان صداوسیما نگرفت و نتوانستیم آن را پخش کنیم.»
مهدی یراحی در ساعات پایانی روز پنجشنبه اعلام کرد: «به دعوت دوست عزيزم احسان عليخانى براى تيتراژِ پايانى برنامه ماه عسل ٩٥ قطعه «نگو نگفتى» را آماده كرده بوديم، اما در اولين روزِ پخشِ برنامه، واحد موسيقى تلويزيون بنا به دلايل خودشان(!) مانع از پخش آن شدند و صريحاً اعلام مىكنم ديگر قرار نيست اين آهنگ در برنامه ماه عسل پخش بشود. اگر تا كنون صحبتى در اين باره نشد به حرمتِ تلاشهاى عوامل ماه عسل در جهت رفع موانع پخش اين اثر بوده است. براى احسان عليخانى و تيم كاربلدش همچون گذشته آرزوى موفقيت دارم. از محبت و حمايتهاى شما همراهان عزيز صميمانه سپاسگذارم و اميدوارم لايق عشق بزرگتان باشم.»
البته هنوز مسئولان سازمان صدا و سیما و خصوصاً مدیران واحد موسیقی نسبت به این اتفاق و دلایل عدم پخش قطعه مهدی یراحی واکنشی نشان ندادهاند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 230 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:32
کوارتت «کاسته» برای اولینبار در تفلیس به اجرای موسیقی میپردازد
احسان صدیق: استقبال مردم به ما انگیزه ادامه کار در دایره جهانی را داده است
به گزارش «موسیقی ما»، کوارتت «کاسته» که اواخر اردیبهشت ماه کنسرتهای موفقی را در فستیوالهایی در پاریس و هلند روی صحنه برد، این روزها مشغول ضبط و آمادهسازی دومین آلبوم گروه است که در این میان، احسان صدیق در گفتوگو با «موسیقی ما» خبر از برگزاری کنسرت گروه در شهر تفلیس داد: «برای اولینبار است که در تفلیس موسیقی اجرا میکنیم. رپرتوار ما قطعات آلبوم اول خواهد بود و از قطعات آلبوم جدید هم آنهایی که به نتیجه قطعیتری رسیده باشند را اجرا خواهیم کرد که برای خودمان هم تمرین خوبی است.»
«کاسته» در کنسرت اخیر خود در اروپا توانست با استقبال مردم و رسانهها مواجه شود و از اجرای آنها به عنوان بهترین اجرای فستیوال هلند در رسانه ها یاد شد. سرپرست کوارتت «کاسته» درباره نوع برخورد اروپاییها و غیرایرانیها با موسیقی «کاسته» میگوید: «کنسرتهای ما به عنوان گروهی که سعی میکنیم جهانی فکر کنیم، در دنیا معمولا در قالب فستیوالهایی اتفاق میافتد که دستاندرکاران ایرانی ندارند، البته به جز یکی از کنسرتهای اخیرمان که یکی از دوستان برگزار کرده بود. در کنسرتی که اخیرا در فستیوال هلند برگزار کردیم، مخاطبانمان تقریبا همان مخاطبهای کنسرتهای ما در فستیوالهای دیگر بودند و من حداقل آن شب هیچ ایرانی را آنجا ندیدم. مهم است که شما بتوانید نوعی از موسیقی را عرضه کنید که به جای اینکه فقط در سیستم موسیقی خودمان جای داشته باشد و فقط بخواهیم دنبال مخاطبهای ایرانی بگردیم، بتواند در سیستم موسیقی جهانی بگنجد. البته مخاطب ایرانی هم جزئی از مخاطب جهانی محسوب میشود اما نوعی از مخاطب ایرانی را مدنظر دارم که مخاطب واقعی این نوع موسیقی است و نه لزوما کسی که فقط به دلیل اجرای یک گروه ایرانی، به کنسرت آنها میرود. ما فارغ از ایرانی بودن یا نبودن در این فستیوالها شرکت میکنیم و هیچ فرقی بین ما بقیه نیست و اصراری هم برای وجود داشتن این تفاوت نداریم.»
این نوازنده گیتار معتقد است مخاطبان غیرایرانی تا امروز از موسیقی آنها استقبال زیادی کردهاند و میگوید: «تا امروز که میل و رغبت زیادی به آثار ما نشان دادهاند و از شنیدن این نوع موسیقی لذت بردهاند. البته موسیقی ما در خیلی از کشورها هم برای مخاطبان عجیب بوده است. تقریبا میتوان گفت رفتار مخاطبان جهانی در نقاط مختلف دنیا، شبیه مخاطبان موسیقی ما در داخل ایران است که این موضوع نکته بسیار خوبی است چراکه هر جا برویم، مخاطبهایی داریم که شبیه همین آدمها هستند. تا اینجا که نظرات مثبت بوده و این انگیزه را به ما داده تا بتوانیم کارهایمان را در دایره بزرگتری که همان دایره جهانی است ادامه دهیم.»
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:32
به گزارش «موسیقی ما»، در این مراسم تعداد زیادی از دوستداران موسیقی و طرفداران حبیب با حضوری گسترده و همخوانی آثار این خواننده باعث شدند غیبت مدیران موسیقی و چهرههای شاخص این حوزه در این مراسم چندان به چشم نیاید و این برنامه با شکوه و نظم خاصی برگزار و به اتمام برسد.
خبرنگار «موسیقی ما» از حاشیه و متن این برنامه گزارشی ویدئویی به همراه گفتگوهایی با چهرههای حاضر در این مراسم تهیه کرده است.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 199 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:32
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
دوئت حکیم لودین و مانی فون بوهر - 29 خرداد 1395
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 214 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:51
به گزارش «موسیقی ما» به نقل از روابط عمومی این برنامه اولین نشست رسانه ای سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در حالی برگزار شد که محمدرضا درویشی دبیر علمی دو دوره قبل ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری دوره های پیشین، مریم قره سو را به عنوان دبیر علمی جدید سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار معرفی کرد.
* تداخل فعالیت ها مانع حضورم در دوره سوم شد
محمدرضا درویشی در ابتدای این نشست که یکشنبه سی ام خرداد ماه با حضور تعدادی از اهالی رسانه در محل کافه نزدیک تهران برگزار شد با اشاره به دلایل عدم حضور خود در این دوره بیان کرد: به علت مشغله فراوانی که در حوزه موسیقی و تداخل مسئولیت های شخصی خود در امر آهنگسازی و تحقیقات موسیقی دارم و همچنین ایمان باطنی و قوی خودم به جوان ها به ویژه موسیقیدان های جوان و البته اصل تقسیم کار و سپردن امور به دست متخصصان عالی تر و جوان تر، دکتر مریم قره سو را به عنوان دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار معرفی می کنم و بنده از این پس به عنوان مشاور کل جشنواره و مشاور ستون اصلی جشنواره یعنی جناب علی مغازه ای در خدمت شما خواهم بود. وی ادامه داد: خانم قره سو از شاگردان قدیمی بنده در سال های دور هستند که امروز استاد من شده اند و بسیار خوشحالم که این دوره از فستیوال با مدیریت احسان رسول اف و مدیریت هنری و اجرایی علی مغازه ای و حضور خانم قره سو می تواند به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای موسیقی کشور که توسط بخش خصوصی اجرا می شود به مردم معرفی شود. به طور حتم از نظر من این فستیوال مهم ترین و بهترین فستیوال موسیقی در کشور پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توسط بخش خصوصی برگزار می شود.
این پژوهشگر موسیقی نواحی افزود: بنده در چند دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی کرمان را به عهده داشتم اما متاسفانه بعد از مدتی دیدم که همه چیز درهم و برهم شد و فضا به سمتی هدایت شد که من از دبیری این جشنواره دولتی انصراف دهم. من حتم دارم که دوره هایی که بنده به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم همه چیز در حد توان به بهترین شکل ممکن برگزار شد و فضای کار در یک سطحی قرار داشت که من نمی توانستم زیر آن سطح باقی بمانم اما وقتی دیدم فضای موجود زیر سطحی است که من به آن اهمیت دادم از دبیری این رویداد انصراف دادم. اما حالا که می بینم فضای کار در فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به گونه ای است که همه چیز مبتنی بر ارایه کار با کیفیت است بنابراین نهایت تلاش خود را انجام دادم که در این رویداد هنری همه چیز به بهترین شکل اجرا شود. درویشی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از جشنواره های دولتی موسیقی نواحی تصریح کرد: چندی پیش بنده به عنوان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان معرفی شدم اما همان طور که می بینید تا به امروزی که من با شما صحبت می کنم هیچ خبری از این جشنواره نیست و من از شما اهالی رسانه می خواهم بروید و به داد این جشنواره برسید که سرش به زیر آب رفته است. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که دولت تنها نباید پیگیر ماجراهای مربوط به جشنواره موسیقی جوان باشد چرا که آنها انگیزه می خواهند، انگیزه هم به دست نمی آید مگر با فراهم شدن پول و امکانات بودجه ای که متاسفانه به نظر می آید در این برهه نقطه ضعف های زیادی وجود دارد.
* چرا هیچکس پاسخ من را نمی دهد ؟
مشاور عالی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار گفت: سوال من این است که چرا مسئولان دیگر به جشنواره هایی چون موسیقی جوان اهمیت نمی دهند؟ چرا هرچه من به آنها نامه می دهم کسی پاسخگوی من نیست؟ چرا وقتی در برخی از رسانه ها مصاحبه های چند ساعته می کنم این مصاحبه ها منتشر نمی شود؟ اینها فقط بخشی از مشکلات موجود در موسیقی نواحی است که بارها به آن اشاره کرده ام اما کسی به این حرف ها گوش نمی کند. به هر حال امروز بسیار خوشحالم که فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به عنوان یک فستیوال مرتبط با بخش خصوصی این چنین عملکرد خوبی داشته و توانسته میان اهالی و علاقه مندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار بگیرد.
* نحوه انتخاب دبیر علمی جدید
علی مغازه ای مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در این نشست بیان کرد: زمستان سال گذشته بود که با آقای درویشی پیرامون نحوه برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار مذاکراتی را انجام دادیم و بنده با توجه به مواردی که آقای درویشی درباره عدم حضورشان اینجا مطرح کردند، خانم دکتر قره سو را برای دبیری علمی فستیوال پیشنهاد دادم که با توجه به ارتباط حرفه ای و کاری که استاد درویشی با این پژوهشگر موسیقی نواحی داشت با کمال میل پذیرفت که در این دوره ما در خدمت خانم قره سو باشیم گرچه همه ما می دانیم استاد درویشی بزرگ همه ما در عرصه موسیقی نواحی هستند که ما همواره از راهنمایی ها و مشاوره وی در این دوره نیز استفاده کافی را خواهیم برد.
مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: رویکرد اصلی ما در دوره سوم فستیوال موسیقی نواحی آینه دار توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی از جمله استان های ایلام، لرستان، چارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایل قشقایی و بخش هایی از استان فارس است که به طور حتم در این زمینه برنامه های جالب توجهی را تدارک دیده ایم که در نشست رسانه ای فستیوال اعلام رسمی خواهد شد.
* خبرهای خوشی در راه است
مریم قره سو دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در این نشست خبری با تقدیر از محمدرضا درویشی برای همراهی با این دوره از فستیوال توضیح داد: موسیقی نواحی ایران در وضعیت بحرانی به سر می برد و از آنجا که فرهنگ بخشی از هویت ماست بنابراین باید دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم با موسیقی نواحی، بخش هویتی خود را حفظ کنیم و به اعتقاد من فستیوال موسیقی نواحی آینه دار می تواند یکی از بهترین راه ها برای حفظ این هویت باشد. فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تلاش می کند به بهترین شکل ممکن موسیقی نواحی را به مخاطبان معرفی کند که در این راه هدف مندی تخصصی، برنامه ریزی دراز مدت و پایبندی به اصالت و حرمت بزرگان این عرصه از جمله اهداف عالی ماست و من امیدوارم بتوانم این اهداف را دنبال کنم. وی ادامه داد: یکی از ویژگی های فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نحوه انتخاب آثار برای حضور در بخش نهایی است که علی مغازه ای در هر دوره با سفر به مناطق مورد نظر جشنواره کارها را می بیند و بعد نسبت به انتخاب آنها اقدام می کند. بنابراین همین که با یک تلفن از پایتخت گروهی از شهرستان برای اجرا در تهران دعوت نمی شود به خودی خود می تواند فضای ارزشمندی باشد که بار هنری فستیوال را نیز افزایش می دهد. به هر ترتیب ما می خواهیم فستیوال موسیقی نواحی آینه دار را با کمک عزیزانی چون محمدرضا درویشی، احسان رسول اف و علی مغازه ای گسترش دهیم و امیدوارم با آسیب شناسی ها و اضافه کردن بخش پژوهشی به گسترده کردن آن کمک لازم را انجام دهیم. دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بیان کرد: به طور حتم برای برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار خبرهای خوبی داریم که در فرصت برگزاری نشست رسانه ای بعدی جزییات برنامه ها را اعلام خواهیم کرد.
در پایان این نشست از طرف ستاد برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار قیچک سیستانی به استاد محمد رضا درویشی اهدا شد.
چند عکس از مونا صدر را در ادامه می بینید:
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 188 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:51
او همچنین ادامه میدهد: «در ایران به جهت حضور تشیع و همجواری با حرم امام رضا علیهالسلام، ذکر این امام در موسیقیهای مناطق مختلف ایران رواج دارد.چاووش خوانان با صوت خوش در بدرقه زائران با لحنی خوش می خواندند: ما به نزد حضرت شاه خراسان می رویم / با سر و جان در بر سلطان ایمان می رویم.»
عضو اتاق فکر اولین جشنواره آواها و نواهای رضوی با تاکید بر اینکه آواهای مذهبی از موسیقی اقوام ایرانی قابل تفکیک نیست گفت: «در میان موسیقی اقوام مختلف ایران ملودی مذهبی با شادیانه دو امر مجزا از یکدیگر باشند؛ مثلاً در مازندران با لحن امیری و کتولی مرثیه و نوحه سرایی میکنند با همین لحن وکمی تغییر در ریتم و تمپو برای مراسم آیینی و مذهبی بهره میگیرند. یکی از نکات جالب توجه دیگر این است که بین موسیقی اقوام مختلف ایران و موسیقی ردیف دستگاهی پیوند ژنتیک و ارگانیک وجود دارد. برای مثال لحن های دشتستانی ، بیدگانی و.. که لحن خاص مناطق جنوبی کشورمان است با تغییرات اندکی در موسیقی ردیف دستگاهی قرار میگیرد.»
او در توضیح نحوه برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: «در جشنواره آواها و نواهای رضوی دوگونه موسیقی نواحی ایران وموسیقی ردیف - دستگاهی در بخش مسابقه حضور دارند اجرای صحنه ای دارند و گونه های دیگر موسیقی اجرا صحنه ای ندارند.»
این پژوهشگر موسیقی نواحی در مورد پژوهشهای انجام شده در حوزه آوراها و نواهای رضوی اظهار داشت: «پژوهشهای پراکندهای در این زمینه انجام شده ولی عموما مشکل تحقیق در کشور این است که این پژوهشها پیوسته وبه دنبال هم انجام نمیشود و سلسله تحقیقهای جزئی و مستدام که به نتیجه برسد وجود ندارد. تا جایی که بنده مطلعم به سفارش موسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی توسط یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در این زمینه اقداماتی به منظور ثبت و ضبط شده است. چند فیلم مستند در خصوص نقاره نوازی در آستان حضرت امام رضا به همراه پژوهشهایی جامع تولید شده است ، همچنین چند پایان نامه کارشناسی با یان عنوان تالیف شده است ، که متاسفانه این پژوهش ها در یک بانک اطلاعاتی متمرکزنشده است که امید واریم به همت بنیاد بین المللی امام رضا این امر متحقق شود.»
او همچنین در مورد از بین رفتن گنجینههای فرهنگی ایران در حوزه آواها و نواهای رضوی تصریح کرد: «این موضوع صرفا در مورد آواها و نواهای رضوی مطرح نیست بلکه در موسیقی نواحی ایران نیز مطرح است از آنجا که یکی از موارد کاربرد موسیقی نواهای رضوی به صورت بخشی از یک کل است باید عرض کنم که به طور کلی درخصوص موسیقی نواحی ایران اعتقادی ندارم که این موسیقی و آواها و نواها در حال از بین رفتن است وی تاکید کرد: این نواها در موسیقی اقوام یک حقیقت هستند که از بین نمیروند گاهی در ظهورند و گاهی دربطون. آن هنگام که ما آن را نمی بینیم، نباید بیانگاریم که از بین رفته و مردهاست بلکه از نظر ماغایب است، کما اینکه بارها این جمله را شنیده اید ؛ این آخرین نوازنده محلی است در حالیکه با یک پژوهش میدانی می بینیم چند نوازنده خوب جوان این ساز را می نوازند.»
امروز هنرمندان خوانندگان و نوازندگان جوانی داریم که بسیار بهتر از قدما این موسیقی را درک میکنند، چرا که قدما در ضمیر ناخوادآگاه وغیر ارادی به صورت تقلیدی نغمهها را تکرار می کردند ولی نوازندگان جوان محلی معاصر به صورت خود آگاه و ارادی آگاهانه این موسیقی را برای فعالیت خود انتخاب میکنند. در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ، جوانان هنرمندی حضور داشتند که عمدتا دارای تحصیلات عالیه آکادمیک و در زمینه موسیقی بومی خودصاحب تالیف وبه لحاظ اجراییچه در تکنیک اجرایی ساز وروایت محتوی موسیقایی اصیل فوق العاده قوی ظاهر شدند. این جوانان نیاز به حمایت دارند این حمایت صرفا مالی نیست مجلایی برای ظهور وبروز و عرضه آثار خود دارند.
این موسیقیدان تاکید کرد که جشنواره آواها و نواهای رضوی ظرفیت بالقوهای برای ایجاد زمینه پژوهشهای مستدام و نتیجه بخش در حوزه آواها و نواهای رضوی دارد و باید دید از این ظرفیت چقدر بهره گرفته میشود.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 212 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:51
مسعود جاهد بعد از مرگِ همسر، فعالیتهای موسیقیاش را از سر میگیرد
موسیقی ما - «مسعود جاهد» - آهنگساز و نوازنده نی- مدتها بعد از آنکه همسرِ بیمارش در ممنوعالفعالیتی و آرزوی روی صحنه رفتن دار فانی را وداع گفت، فعالیتهای موسیقی خود را از سر گرفته است. او چندی قبل کنسرتی در نیشابور برگزار کرد و حالا میخواهد چند کتاب آموزشیاش را منتشر کند.
«جاهد» البته همچنان با بغض از همسری میگوید که در آخرین روزهای حیاتش، روزهای سختی را گذراند، همچنان تاکید میکند که از زمانی که ممنوعالفعالیتی همسرش شروع شد، بیماریاش ابعاد گستردهای به خود گرفت. او میگوید که در این مدت، نمیتوانسته اصلا به موسیقی و کارش فکر کند؛ اما اندک اندک خودش را آماده کرده تا فعالیتهایش را از سر بگیرد و بر همین اساس هم چند کتابش را تجدید چاپ یا برای اولین بار منتشر میکند. «مشق نی» از جمله این آثار است: « این کتاب حدود 17 سال است که در بازار موجود است و حالا تغییراتی را در آن اعمال کردهام. جلد اول این کتاب برای دوران ابتدایی است که در آن درباره انگشتگذاری و همچنین آشنایی با اتودهای اولیه نی صحبت کردهام. جلد دوم درباره قطعات و پیش درآمد و تصانیف و رِنگهاست، جلد سوم درباره ردیف آوازی عبداللهخان دوامی و جلد چهارم درباره ردیف سازی میرزا عبدالله است که برای آموزش نی بسیار مفید است.»
«جاهد» اما هنوز نتوانسته به زندگی عادیاش بازگردد. میگوید این روزها خلوت گزیده و در تنهایی و خلوت است تا شاید بتواند کمی با ماجرا کنار بیاید. آن زمان که او و «شیدا» ممنوعالفعالیت بودند، او بارها خواست تا دلیل این ماجرا را برایشان شرح دهند. حتی در یک گفتوگو اعلام کرد که ای کاش، دادگاهیاشان میکردند. زندگی است دیگر؛ رسمِ غریبِ خودش را دارد؛ برای همین است که «جاهد» میگوید: «در این مدت با سعدی بیشتر از گذشته انس گرفتم و با اشعار امیدبخشاش، کمی از بار غمی که دچارش هستم، سبک شد. پروژه «سعدی خوانی» را آغاز کردم که برگرفته از اشعار سعدی است قرار است به صورت تصنیف و همخوانی کار کنم. در این اثر حسین رضایینیا (دف)، مجید عاصفی (سهتار)، یگانه تولایی (همخوان) و خودم به عنوان نوازنده نی و خواننده حضور دارم. «قبله اهل دل»، «سر عشق» و «هوای دل» از این مجموعه منتشر خواهد شد.
قطعات این آلبوم از «ماهور» شروع شده و بعد از آن به دستگاه های اصفهان و شور میرسد و با بیات ترک به پایان میبرد.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 193 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:04
گزیده صحبت های این خواننده را می خوانید. فایل ویدئویی این گفتگو از «تماشاخانه» قابل مشاده و دانلود است.
آهنگ «اتاق آبی» را من و «پویا ثابتی» کار کردیم. یعنی اگر از بچههای گروه بپرسی حتی یک آکوردش را نمیدانند چیست. آهنگ «شال» را من و «آرین نایینی» کار کردیم. باس «اتاق آبی» را پویا زد و باس «شال» را هم آرین. آهنگ «زمین» را هم همینجور و آهنگ «خواب بازی»، «شهر من کو»، «قصه زیرزمین» و خیلی دیگر را حتی گیتار باس را هم من زدم. یعنی گروهی در کار نیست.
شما موزیک ویدیوی «اتاق آبی» یا «قصه زیرزمین» یا «خواب بازی» یا «شهر من کو»ی قدیمی را ببینید که نوازنده باس دستش روی آکوردهای دیگری است و آهنگی که پخش میشود هارمونی و ریتم دیگری دارد و درام هم بسیاری مواقع چیز دیگری میزند. چون خودشان بندههای خدا اصلاً در این آثار اصلی و معروف گروه که همگی هم ساخته من بود، در جریان تولید نبودهاند. بیس را من میزدم، درام را آراد و پویا ثابتی کار میکردند. گیتارش را من می زدم، علیرضا نسبتاً بیشتر میآمد و برای پیانو و نرمافزارها خیلی وقت میگذاشت. ایمان که بنده خدا درامر بود و کاری نمیتوانست بکند؛ چون درامها نرم افزاری بود.
آن موقع ما در مشهد دانشجو بودیم و حامد تهران بود. هر کس به من میرسید در گوش من میگفت: «جدا شو، جدا شو، اینها تو را حرام میکنند... تو خبر نداری. تو یک روزی روی استیج میروی. اینها عاشق نیستند و برای شهرت آمدهاند و آخر هم آبروی تو را میبرند...» که البته هم بُردند و... الان نمیدانم سطح کاریشان به چه شکل شده و هنوز هم تمرین میکنند یا نه. ولی کلاً از تصمیمم راضی نیستم که جدا شدم. باید خیلی ها را تعویض میکردیم. هر کس که موسیقیدان بود میماند و هرکس که موسیقیشناس بود اما موسیقی نمیدانست را اخراج میکردیم. متاسفانه من دلم نیامد و چون به کار خودم اعتماد داشتم، خواستم دلشان را نشکنم و به جای آنکه آنها بروند، من گفتم گروهم و اسمش و آرم و شعایر و آهنگهام و همه مال شما، فقط دیگر همدیگر را نبینیم. من از حجمِ کارِ دستتنها مریض روحی شدم. البته این اواخر پدرام خیلی کمک میکرد، اما حضور سه نفر دیگر صفر بود.
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 202 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:04
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 189 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:04
دانلود آهنگهای جدید
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری ارمنستان | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری ترکیه | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری آنتالیا | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری دبی | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری استانبول | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری تایلند | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری مالزی | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری کیش | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری مشهد | DORTINA.COM
-------------------------
معرفی تورهای ارزان و لحظه آخری | DORTINA.COM
هتلهای مشهد
-------------------------
ردیاب خودرو
-------------------------
اجاره تلویزیون شهری
-------------------------
دانلود آهنگهای جدید و مجاز
-------------------------
دانلود آهنگهای جدید و مجاز
-------------------------
تدریس سازهای ایرانی، پاپ کلاسیک و موسیقی کودکان
-------------------------
اجاره سوئیتهای 1، 2 و 3 خواب، ارزان و فوقالعاده شیک در جزیره کیش
-------------------------
تور آنتالیا
-------------------------
تور استانبول
-------------------------
بلیط چارتر
-------------------------
تور لحظه آخری آنتالیا
-------------------------
اجاره سوئیتهای 1، 2 و 3 خواب، ارزان و فوقالعاده شیک در جزیره کیش
-------------------------
تورآنتالیا
-------------------------
بلیط ارزان هواپیما
-------------------------
تور استانبول قیمت تور استانبول ترکیه نوروز 95
-------------------------
تور دبی قیمت تور دبی دبی نوروز 95
-------------------------
امکان مؤثری برای اطلاعرسانی یا تبلیغ، با هزینهای کمتر
-------------------------
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 189 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:05
سرپرست گروه «نوشه» از همکاری با یک گروه بینالمللی میگوید؛
نیوشا بریمانی: در صدد برگزاری کنسرت «اریفا» در ایران هستیم
به گزارش «موسیقی ما»، گروه «اریفا» یک گروه بینالمللی است که اعضای آن از ملیتهای مختلفی از کشورهایی چون آلمان، بلغارستان، چین، هلند، یونان و ... هستند. نیوشا بریمانی که در این گروه نوازندگی کمانچه را برعهده دارد درباره همکاریهایش با گروه «اریفا» میگوید: «چهار سال است که با «اریفا» همکاری میکنم و در این مدت حداقل سالی شش کنسرت در کشورهای مختلف برگزار کردهایم. «اریفا» یک گروه بینالمللی با ملیتهای متفاوت است که در حقیقت از چهار سال پیش آهنگسازی، تنظیم قطعات و تمرینات پروژه آغاز و انجام شده است. مهرماه سال گذشته آلبومی با نام Arifa & Voices from the east با این گروه منتشر کردیم که ناشر آن کمپانی معتبر «بودا موزیک» فرانسه است و بعد از پخش آلبوم در اولین ماه از سال 2016 در ژانر خود به عنوان بهترین آلبوم منتشر شده در هلند شناخته شد که اتفاق بسیار مهم و بزرگی بود و هنوز هم فروش آن ادامه دارد.»
این نوازنده کمانچه درباره انتشار آلبوم در ایران میگوید: «متاسفانه هنوز نتوانستهایم آن را در ایران پخش کنیم. چون تکخوان خانم دارد و فعلا که نتوانستهام خواننده آقایی را پیدا کنم که به زبانهای بلغاری و چینی مسلط باشد. بنابراین فعلاً انتشار آلبوم در ایران را متوقف کردهایم.»
سرپرست گروه «نوشه» که به تازگی با «اریفا» در کشورهای اروپایی کنسرت برگزار کرده، درباره اجرا با این گروه در ایران میگوید: «استقبال از کنسرتهای «اریفا» در اروپا خیلی خوب بوده است و در حال حاضر هم در صددیم تا با این گروه در ایران کنسرت برگزار کنیم که اگر شرایطش مهیا شود امسال روی صحنه میرویم و اگر هم امکانش نباشد اردیبهشت سال آینده در روز ملی خلیجفارس در ایران به اجرای موسیقی میپردازیم.»
منبع:
موسیقی ما
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 216 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 23:05
آهنگساز:
رحمت الله وطن دوست، محسن صیرفی
تنظیم کننده:
رحمت الله وطن دوست، پویان اعتصامی، حسین سالاری مقدم
نوازنده ها:
علی جعفری پویان، حسین سالاری مقدم، پویان اعتصامی، رحمت الله وطن دوست، محمد اسلامی، سینا صیرفی، محمد افشانی، حسن فراهانی، ناصر رحیمی
انتشارات:
صدای ابری - صدای هنر
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 222 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:31
خواننده:
عبدالرضا رستمیان
ترانه سرا:
Ottavio Rinuccini، Giovanni Battista Guarini
آهنگساز:
Giulio Caccini، John Dowland، Claudio Monteverdi، Marco Antonio Cesti، Henry Purcell، Alessandro Stradella، Antonio Caldara، Barbara Strozzi
نوازنده ها:
فرانچسکا تورلی، مارکو آنجیللا، فیلیپو برگو، یوآنا پیشتوروویچ، استفانو لیگوراتی
انتشارات:
شرکت فرهنگی هنری چهارباغ بانگ
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 211 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:31
نشست ماهانه خانه موسیقی برگزار شد
حمیدرضا نوربخش: همچنان به لغو کنسرتها معترضیم
موسیقی ما - نشست ماهانه خانه موسیقی روز گذشته با اجراهایی از موسیقی نواحی و ملی پیرامون ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش -مدیرعامل خانه موسیقی- ضمن خوشآمدگویی به حضار گفت: «هدف اولیه جلسات خانه موسیقی دید و بازدید هنرمندان بود که یکشنبههای آخر هر ماه را برای این کار در محیط صمیمی و کوچک ساختمان فاطمی در نظر گرفتیم. بعد از آن هم برنامههای موسیقی، رونمایی آلبوم و... به آن اضافه شد. دوستان دیگری هم یک روز در پایان هر ماه را ابتدا در موزه موسیقی و بعد در فرهنگسرای ارسباران جمع میشدند. با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان این برنامه مشتک بودند از اواخر سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که این برنامهها تجمیع شود که امروز نخستین برنامه آن است. من همیشه دوست داشتم این جلسات رسمیت نداشته باشد و بیشتر جنبه دوستانه و صمیمانه و پر از مهر داشته باشد. خوب است تریبونی در اختیار دوستان هم قرار گیرد که اگر برنامه هنری میخواهد ارائه کند و یا نکته ای را بیان کند میسر باشد.»
مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص انتخابات این نهاد که چندی پیش برگزار شد گفت: «علیرغم همه فراز و نشیبها و نقدها انتخابات برگزار شد. دوستانی که منتقد بودند متاسفانه اصلا حضور پیدا نکردند و کسانی که احساس تعهد و انگیزه داشتند خوشبختانه حضور پیدا کردند و یک انتخابات پرشور برگزار شد. انتخابات اغلب کانونها به نوبت دوم کشیده شد و به همین دلیل انتخابات به طول انجامید اما در نهایت اعضای جدید هیئت مدیره کانونهای خانه موسیقی با رای اعضا مشخص شدند.»
او همچنین به این مساله اشاره کرد که در طول این 15سال اولین باری بود که بر انتخابات خانه موسیقی نظارت میشد. به هر حال ما فکر میکردیم که اگر نهاد مستقلی هستیم و داعیه این را داریم که نمیخواهیم دولتی باشیم، با فشارهای دوستان منتقد قبول کردیم که بخشی از دولت بیاید بر انتخابات نظارت کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و معترضی هم وجود نداشت. جای تقدیر و تشکر از همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند . هم کسانی که خود را در معرض رای گذاشتند. نوربخش با اشاره به انفعال منتقدان در انتخابات خانه گفت: «عافیت طلبی کار راحتی است و اینکه کسی بخواهد فقد نقد کند ولی خودش در معرض هیچ نقدی قرار نگیرد ساده ترین راهی است که میتوان برگزید. ولی کسانی که حاضرند و در این معرکه میآیند وخود را در معرض رای دیگران میگذارند چیز بسیار با ارزشی است و جای تقدیر و تشکر دارد. بخصوص برای پیشکسوتان و بزرگانی که به عرصه آمدند مانند استاد پورتراب که استاد همه ما هستند و با پیگیری و انگیزه خود را در معرض رای گذاشتند. البته برخی از دوستان هم مشغلههای فراوانی داشتند که نیامدند. باید از کسانی که در انتخابات هم شرکت کردند تشکر کرد زیرا بخش زیادی از اعضای خانه موسیقی منفعل هستند .امیدواریم در این دوره جدید از این انفعال همه خارج شوند و همه به عنوان موتور محرک این نهاد باشیم و کارهای زیادی را انجام دهیم.»
او همچنین اضافه کرد: «امسال از تمام ابزاری که میتوانستیم از جمله کانال تلگرام، پیامک، سایت خانه موسیقی، اطلاعیهها و گفتگوها و خبرهای متعدد کمک گرفتیم تا اطلاع رسانی خوبی برای انتخابات داشته باشیم. ارتباط با اعضا باید دو سویه باشد. اگر کسی عضوخانه موسیقی است پذیرفته نیست که حتی ماهی یکبار هم سری به سایت خانه موسیقی نزند.»
نوربخش در بخش دیگری از سخنانش به بحث لغوکنسرتها اشاره کرد و گفت: «سال گذشته هم یک بار با دستور دادستانی کنسرتی لغو شد ودر آن موقع به دادستان کل کشور نامه ای نوشتم و پیگیریهای فراوانی کردیم وقول دادند که دیگر این اتفاقات نیافتد اما متاسفانه دوباره کنسرتی با دستور دادستانی لغو شد. این پیگیریهای ما مستقل از وزارت ارشاد ادامه داشته و دارد و نامه نگاری هایی داشتیم و پیگیریها ادامه دارد. این وجهی که نیروی انتظامی از سالنهای کوچک مانند ارسباران اخذ میکند یک جفا است. بهمن ماه سال گذشته یک جلسه در دفتر فرمانده انتظامی تهران داشتیم. آن جلسه به مناسبت جشنواره موسیقی فجر بود در آنجا این مساله را من با جدیت با آقای ساجدی نیا مطرح کردم و ایشان هم قول دادند که سالنهای کمتر از پانصد نفر شامل دریافت وجه نشود. یکیدو هفته گذشته متاسفانه متوجه شدیم که این اتفاق دوباره افتاده که هفته پیش من این را طی نامه ای دوباره به آقای ساجدی نیا اطلاع دادم و یک نامه ای از ایشان گرفتیم که از سالنهای فرهنگسراها نیروی انتظامی وجهی دریافت نکند وامیدوارم دوباره این اتفاق نیافتد. »
نوربخش در ادامه صحبت هایش گفت: «متاسفانه هنرمند عزیز حبیب محبیان را از دست دادیم .هنرمند بی حاشیه ونجیبی که چند سال گذشته به ایران آمد و علیرغم وعده ووعیدهای دولت قبل نتوانست فعالیت هایش را در اینجا پیگیری کند. ایشان هم در یک روستایی انزوا گزید و زندگی اش را میکرد و متاسفانه از مردمش جدا شد و از دنیا رفت. خانه موسیقی از ابتدا پیگیر این مساله بود و به دلایلی تشییع وتدفین وی در تهران برگزار نشد ولی مراسم یادبود ایشان را با پیگیری هایی که داشتیم روی یکشنبه رد مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهیم کرد.»
در ادامه محسن ثقفی -عضوکانون آهنگسازان و از منتقدان خانه موسیقی- گفت: «من به نمایندگی از کسی اینجا صحبت نمیکنم ولی جزو کسانی بودنم که به عملکرد و نه کلیت خانه موسیقی انتقاد داشتم، در مورد انتخابات و نظارت بر آن باید بگویم ما خواهان مشارکت ونظارت یک هیئت مرضی الطرفین در انتخابات خانه موسیقی و اصلاح آئین نامه انتخابات بودیم. متاسفانه این اتفاق نیافتاد و کسانی که منتقد خانه موسیقی بودند به دلیل کاهلی و عملکرد نادرست، نشد به این برسیم و فقط هیئت نظارتی از طرف ارشاد تشکیل شد که این خواست ما نبود. متاسفانه این صحیح است که بخش زیادی از منتقدین علیرغم آنکه میخواستند در انتخابات شرکت کنند ولی در مرحله آخر به این نتیجه رسیدند که به دلیل برآورده نشدن آن هیئت مرضی الطرفین، در آن شرکت نکردند.»
او در پایان درباره امضاهایی که در جهت حمایت از دکتر ساسان فاطمی جمع آوری شده بود گفت: من جزو کسانی بودم که آن امضاها را جمع آوری کردم چون فکر میکردیم مساله ای که مربوط به خانه موسیقی و اعضای خانه موسیقی است نباید از طریق شکایت به مراجع قضایی پیگیری شود. همه آن امضاها واقعی هستند.
پس از این سخنان گروه «آوای موج» بخشهایی از موسیقی بوشهر و برخی مقامهای مرتبط با ماه مبارک رمضان وهمچنین شادمانههای این منطقه را به اجرا در آورد. اعضای این گروه محسن آقایی (مدیر گروه)، سیاوش میهن آزاد (دمام)، علیرضا فرحی بزرگ (دمام)، سهند امامزاده ای (خواننده) بودند. «دم دم سحری» از شاخص ترین نغمات موسیقی رمضان است.
سپس پیمان بزرگ نیا، پژوهشگر موسیقی نواحی پشت تریبون قرار گرفت و مختصری درباره گروههای اجرا کننده در این نشست توضیح داد: «در مورد موسیقی رمضان در ایران تحقیقات زیادی انجام شده است. در تمامی نقاط ایران بخشی که از آن میتوانیم به عنوان موسیقی رمضان نام ببریم میتوام به دم دم سحری اشاره کرد که یک مقام فراخوان بود. مناجاتها و ذکر هایی که مربوط به ماه رمضان است در هر منطقه اجرا میشود. در تمامی نواحی ایران در بخشهای مختلف مذهبی مثل محرم آئینهای خاصی داریم ولی در رمضان بر اساس پژوهشهای بعمل آمده آنچنان چیزی به عنوان موسیقی رمضان، موسیقی ای که چارچوب و تعریفی داشته باشد نداریم. برخی از واژهها را در برخی کتابها به عنوان گلدسته خوانی یا نقاره نوازی رمضان میخوانیم. اینها همان نغمه هایی است که خنیاگران در مناسبتهای و همنشینیها اجرا میکنند و در ماه رمضان هم همان نغمات را اجرا میکنند.»
در ادامه گروه «هوره» از استان لرستان به روی صحنه آمد و قطعاتی را از جمله موسیقی مرتبط با ماه مبارک رمضان به اجرا در آورد. پایان بخش برنامههای نشست ماهانه خانه موسیقی اجرای «مناجات سحری» توسط قاسم رفعتی (خواننده و مدرس پیشکسوت آواز ایرانی) بود که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. در پایان نشست با توجه به نزدیک شدن به لحظات افطار، مولوی(مجری برنامه) یک داستان از مثنوی معنوی را برای حضار قرائت کرد و سپس از میهمانان پذیرایی شد.
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 188 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:31
با حضور جمعی از اهالی هنر
مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت «حبیب محبیان» برگزار شد
همچنین محمد پسر حبیب نیز که روز جمعه وارد ایران شده بود به همراه بردار و بستگن نزدیکتر از مهمانان استقبال کرد.
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم گفت: حبیب هنرمند نجیب و فرهیختهای بود و از هنرمندانی بود که در طول زندگی هنریاش به ابتذال کشیده نشد، او مسیر مشخص خود را پیدا کرده بود و آرام و بیحاشیه در طول این مسیر حرکت میکرد و همیشه مفاهیم خاصی در هنرش متجلی بود.
وی افزود: حبیب در حوزه موسیقی پاپ مشغول فعالیت بود اما موسیقی پاپی که از مبنا و یک تفکر برخوردار بود.
مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه به بازگشت حبیب به ایران گفت: حبیب در طول دوران فعالیتش هنرمند بسیار کم حاشیهای بود و چند سال پیش با وعدههایی که در دولت قبل داده شد به ایران بازگشت اما متاسفانه این وعدهها عملی نشدند، او هنرمند مظلومی بود و ما از اتفاقی که برای او افتاد متأسفیم حبیب در طول دولت جدید درخواستی برای مجوز ارائه نداد. در هر حال رفتن او برای جامعه موسیقی ضایعه بزرگی بود، ما هم هنگامیکه ایشان فوت کردند مدام پیگیر این بودیم که ایشان را در تهران تشییع کنیم اما متاسفانه این امر محقق نشد و او در محل سکونتش دفن شد البته مردم در همان جا هم با حضور پررنگشان مراسمی باشکوه را برگزار کردند و نشان دادند که همیشه حامی هنرمندانشان هستند.
این مراسم با نظم خوبی برگزار شد و برخلاف انتظار چهرههای هنری زیادی در این مراسم حضور نیافتند.برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 215 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:07
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:07
شهرام غلامی ورکشاپ تکنیک و سونوریته برگزار میکند
غلامی: تکنیک فقط سرعت نیست
«غلامی» سالهاست که علاوه بر فعالیتهایش در حوزهی موسیقی، در زمینهی آموزش این ساز نیز فعالیت میکند، این اما اولین ورکشاپی است که او برگزار میکند. خودش در این باره به «موسیقی ما» میگوید: «شاید تعدادی از نوازندگانِ این ساز در این سالها میخواستند دربارهی تکنیک و نحوهی اجرای این ساز، نظرات من را داشته باشند و امکان حضور در کلاسهای آموزشیام را نداشتند، به همین خاطر این ورک شاپ را برگزار کردم تا علاوه بر آنان، علاقهمندانی که در شهرستان هستند نیز بتوانند از آنچه در این جلسهی سه ساعته مطرح میشود، استفاده کنند.» از نظر غلامی، تکنیک صرفاً سرعت نیست، لحن، درک مطلب، سونوریتهی ساز و خیلی چیزهای دیگر را هم در آن دخیل میداند.
او امیدوار است که این کلاسها ادامه پیدا کند. او نوازندگی را با سهتار شروع کرده و علاوه بر آن، آواز را نیز نزد «شاپور رحیمی» و ردیف آوازی را پیش «محمود کریمی» فراگرفته است. دربارهی علاقهاش به ساز عود میگوید: «آقای شاپور رحیمی عود هم مینواختند و من خواستم از کلاسهای خصوصیشان در منزل استفاده کنم، به منزلشان رفتم و دیدم یک ساز عجیب و غریب و گرم به دیوار آویزان است، گفتم این چه سازی است و ایشان گفتند عود. از ایشان خواستم برایم بزنند و ایشان هم نواختند و من خیلی خوشم آمد، مثل علاقهای که فرد دلیلش را نمیداند، رفتم به سمت این ساز و همیشه دنبال صدای این ساز میگشتم، مثلاً رادیو که موزیکهای قدیمی پخش میکرد، دنبال صدای بم عود میگشتم یا مثلاً در ارکسترهای آقای کیانینژاد من همیشه دنبال صدای عود بودم و میدیدم چه رنگ قشنگی به ارکستر میدهد و چقدر کار را جذاب میکند.»
او این ساز را نزد استاد «نریمان» فرا گرفته است.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 188 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:07
حالا اولین آلبومِ انفرادی او با همنوازی گیتار امیر صارمی منتشر شده که دغدغههای شخصی ماکان را بیشتر نشان میدهد. ملودی بیشترِ قطعات و کلامِ نیمی از آنها ساخته خودِ او است که اغلب تنها با یک گیتار همراهی میشوند و گاهی یک ساز دیگر (پیانوی الکتریک، کلارینت یا ویولن) به این جمعِ آرام میپیوندد.
اشگواری و صارمی پیش از این بخشِ زیادی از قطعاتِ آلبوم را در اجراهای زنده (هفتهی موسیقی تلفیقی تهران و بخشِ تلفیقی جشنوارهی موسیقی فجر و...) روی صحنه برده بودند و مخاطبانِ علاقهمند به موسیقی مستقل با این آثار آشنا شدهاند. قطعاتی ساده و صمیمی و آسانشنو که ساختِ کلام و موسیقی آنها به طیفِ گستردهای از مخاطبان اجازه برقراری ارتباط میدهد.
فضاسازی آلبومِ «دور» به شکلی است که مخاطب حس میکند در کنارِ خواننده و نوازنده نشسته و از یک اجرای خصوصی لذت میبرد. این فضا شاید ما را به یادِ آثار ابراهیم منصفی (رامی) و تا حدودی سهیل نفیسی بیندازد اما اشاراتی به موسیقی جَز در اجرای خواننده و سازها و بهخصوص استفاده از کلامِ متفاوت شاخصههایی است که کارِ ماکان اشگواری را از پیشکسوتانش متمایز میکند.
در این آلبوم علاوه بر شعرهای ماکان، اشعاری از عارف قزوینی، شوریده شیرازی، ثمین باغچهبان، ابراهیم منصفی و رسول یونان خوانده شده و شعری از ناظم حکمت که پیشتر در اجرایی غیر رسمی با ملودی و صدای فرهاد شنیده بودیم نیز بازخوانی شده است و کریستف رضاعی بهعنوانِ تنظیمکننده سازهای زهی و سردار سرمست، سهیل پیغمبری و بردیا کیارس در جایگاهِ نوازنده، سازندگانِ آلبومِ «دور» را همراهی کردهاند.
هرچند این آلبوم به لحاظِ دستهبندی کلی در گروهِ موسیقی پاپ قرار میگیرد اما صدایی که از آن میشنویم با ذهنیت و برداشتِ عمومی از این گونه موسیقایی بسیار متفاوت است و شاید به شکلهایی از آنچه در موسیقی دنیا آلترنتیوپاپ نامیده میشود، مشابهت داشته باشد.
مشخصات آلبوم:
عنوان: دور
آواز: ماکان اشگواری
آهنگساز: ماکان اشگواری و امیر صارمی
شعر و ترانه: ابراهیم منصفی، ثمین باغچهبان، شوریده شیرازی، ناظم حکمت، رسول یونان، عارف قزوینی، ماکان اشگواری
تنظیم: ماکان اشگواری، امیر صارمی، کریستف رضاعی (تنظیم برای سازهای زهی در دو قطعه)
نوازندگان: امیر صارمی (گیتار)، سردار سرمست (پیانو الکتریک)، سهیل پیغمبری (کلارینت)، بردیا کیارس (ویولن، ویولن آلتو)، کریستف رضاعی (تنظیم زهی)
تهیهکننده: احسان رسولاف
ضبط، میکس و مسترینگ: رضا عسگرزاده
ضبط قطعه «نهنگ»: رضا فرهادی (اجرای برج آزادی، زمستان 92)
مدیر اجرایی: مارال اشگواری
ناشر: نشر موسیقی نوفه
پخش: هنگام
عکس: محمد غزالی
طراح گرافیک: نگار یزدانپناه
مدیر چاپ و تولید: هویار اسدیان
زمان انتشار: خرداد 1395
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 226 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:34
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری - خرداد 1395
برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 205 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:34
به گزارش سایت موسیقی ما، این برنامه که بیستمین برنامه از این سلسله برنامههای مسابقه موسیقی بود، درست در روز هفتم درگذشت حبیب محبیان برگزار میشد، به همین مناسبت روند آن تحت تاثیر درگذشت این هنرمند نامدار موسیقی پاپ قرار گرفته بود. در ابتدای این برنامه، آرش نصیری، بنیان گذار، مدیر و مجری هزار صدا، شعر «به شب نشینی خرچنگهای مردابی/ چگونه رقص کند ماهی زلال پرست» استاد محمدعلی بهمنی را خواند که حبیب محبیان روی آن یکی از مشهورترین آهنگهایش را خوانده است. آهنگ تیتراژ این برنامه هم، آهنگ مشهور «هوای امامزاده» حبیب بود و همچنین علی احمیان که یک خواننده جوان و خوش آتیه موسیقی راک است و در دورههای گذشته این برنامه به عنوان نفر برگزیده انتخاب شده بود، قطعه مادر حبیب را به زیبایی اجرا کرد.
پس از خواندن شعر ابتدای برنامه و پخش تیتراژ، مجری از نفر برتر برنامه قبل، مصطفی پاریزی دعوت کرد که اجراهای این برنامه را آغاز کند. پس از آن کارشناسان برنامه روی صحنه دعوت شدند. به دعوت مجری کارشناسان با حضار سخن گفتند و بنیامین بهادری، در همان ابتدا دلیل اینکه تبلیغ این برنامه را در صفحه اینستاگرامش قرار نداده را بیان کرد. بنیامین گقت: به این خاطر این کار را نکردم که میخواستم ساختار حرفهای این برنامه حفط شود و کسانی به دیدن آن بیایند که برای شنیدن و تحلیل آثار موسیقی شوق داشته باشند.
پس از این مراسم اولیه، خوانندگان برنامه به ترتیب علی نظاری، ایمان نامی، علی بنیادی، احسان بهرامی، سجاد بازاج، محمدرضا رامزی و کیهان حکمت شعار آثار خود رو اجرا کردند و آثارشان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در پایان، نفرات برگزیده به این ترتیب انتخاب شدند:
نفر اول: علی بنیادی
نفر دوم: علی نظاری
نفر سوم: احسان بهرامی
نکته مهم این انتخاب، انتخاب یک خواننده سنتی به عنوان خواننده برتر بود. مطابق با روال دور جدید برگزاری برنامه هزارصدا، قبل از اجرای هر خواننده، فیلم کوتاه بیوگرافی به زبان خود آن خواننده پخش میشود. در این فیلمها، علی بنیادی که نفر اول شد خود را از شاگردان حسین علیشاپور و خواننده موسیقی سنتی معرفی کرد. او همچنین گفت هم آواز سنتی میخواند و هم گاهی اوقات پاپ میخواند. انتخاب این خواننده به عنوان نفر اول در تیم کارشناسی که در آن ستاره اصلی بنیامین بهادری خواننده مطرح موسیقی پاپ است از نکات جالب این برنامه بود.
یکی دیگر از خوانندگان کیهان حکمت شعار بود که اثری به آهنگسازی فرزاد فرزین را خواند. بنیامین هنگان نقد این آهنگ را در حد فرزاد فرزین ندانست و آن را فاقد خلاقیت و ویژگی خاص عنوان کرد و در توضیحات تکمیلی گفت باید بررسی کرد که فرزاد در چه شرایطی این آهنگ را ساخته است.
در یکی دیگر از بخشهای این برنامه محمدرضا رامزی از آبادان، آهنگی بستکی به سه گویش فارسی، بستکی و عربی خواند، فرید احمدی شعر بخش عربی آن را بهتر از بخشهای دیگر عنوان کرد.
در لابلای برنامه، یاسین گلشنی که یک خواننده یازده ساله و فرزند عباس گلشنی خواننده تلویزیون است، قطعهای به عنوان مادر برای مادرش که در سالن حاضر بود اجرا کرد.
یکی از جذابترین بخشهای برنامه، اجرای استاد تورج شعبانخانی بود که به عنوان خواننده مهمان حضور پیدا کرده بود. شعبانخانی وقتی روی صحنه آمد اعلام کرد حال و روز خوشی ندارد و حتما باید سرحال باشد که بتواند حق مطلب را ادا کند و خوب بخواند. وی ابتدا قطعه زیبا و نوشتالژیک «تو که نیستی» را اجرا کرد. بعد از اتمام این قطعه و با توجه به استقبال خوب تماشاگران و بنیامین بهاری که در ردیف جلو از اجرای استاد فیلم میگرفت، شعبانخانی قطعه نوستالژیک «هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست» را اجرا کرد. تورج شعبانخانی پیش از این برنامه در ششمین برنامه از سری برنامههای سال اول برگزاری هزارصدا، در کنار سیدعباس سجادی و امیر شاهرخی به عنوان کارشناس خوانندگی هم حضور به هم رسانده بود. بنیامین بهادری و فرید احمدی نیز دومین بار بود که در این برنامه به عنوان داور حاضر شده بودند.
هزارصدا برنامهای برای معرفی استعدادها و چهرههای جوان و خوش آتیه موسیقی ست که در آن، برخلاف برنامههای معمول استعدادیابی موسیقی، خوانندگان آثار متعلق به خود را اجرا میکنند. این برنامه با مدیریت و اجرای آرش نصیری هرماه دوبار، یکی برای موسیقی پاپ و یک بار هم برای ساز و آواز و تصنیف موسیقی اصیل ایرانی برگزار میشود.
این برنامه دومین برنامه از سری جدید برنامههای مسابقه موسیقی هزارصدا در بخش موسیقی پاپ بود. برنامه بعدی هزارصدا در روز دهم تیرماه و این بار در ژانر موسیقی اصیل ایرانی برگزار میشود. در برنامه قبلی هزارصدا که بعد از افطار پنج شنبه هفته گذشته بیستم تیرماه برگزار شده بود، محمدعلی بهمنی، مجید درخشانی و عبدالحسین مختاباد به عنوان داور حضور داشتند.
بنابر اعلام آرش نصیری، اخبار برنامه هزارصدا از طریق کانال این برنامه به آدرس @hezarseda دراختیار علاقمندان است. همچنین کسانی که میخواهند در این برنامه شرکت کنند نیز میتوانند از طریق ایمیل برنامه و اینستاگرام مدیر آن اقدام کنند.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 190 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:34